Fremtidens Skole

Fremtidens Skole på Gladsaxe Skole

Fleksibel planlægning

Gladsaxe Skole arbejder dynamisk for at gøre fremtidens skole til vores skole. Derfor arbejder alle medarbejdere i selvstyrende team, hvor de arbejder med fleksibel planlægning, for at indholdet af børnenes læring skal være styrende, ikke rammerne i et skema.

Fleksibelt læringsmiljø

Alle klasser og årgange arbejder løbende med indretning af lokaler for at sikre størst mulig fleksibilitet og mulighed for at eleverne kan have varierede arbejdsituationer i løbet af dagen, afhængigt af opgaven.

Teknologiforståelse

Vi tager hul på arbejdet med teknologiforståelse inden det nye fag starter. Det gør vi dels ved at arbejde med teknologiforståelse som en integreret del af undervisningen i Håndværk og Design og dels ved at skolens ”digitale agenter” har udarbejdet en læseplan for alle årgange, så vi sikrer at alle klasser møder arbejder med de nye teknologier.

Mening og sammenhæng

Alle årgange afprøver veje til en mere meningsfuld og sammenhængende hverdag for eleverne, hvor vi inddrager relevante problemstillinger, FNs verdensmål, samarbejde med musik og billedkunstskolen eller samarbejder med virksomheder, kulturinstitutioner, naturskoler mv.

Praksisforsøg

I skoleåret 2019-2020 arbejder skolens 5.årgang med et praksisforsøg på tværs af de 4 klasser. Årgangen arbejder i 10 uger om året projektorienteret med forskellige overordnede temaer som: Lys og Mørke, familiens økonomi og Subkulturer. Lærere og pædagoger på årgangen uddannes i løbet af året i innovationsdidaktik til brug i projektugerne.

Fremtidens Skole i Gladsaxe Kommune

Gladsaxe Kommune er i fuld gang med en ambitiøs udviklingsindsats, vi kalder Fremtidens Skole. Målet er at imødekomme fremtidens krav til den verden, vores børn vokser op i. Alsidige personlige, sociale og faglige kompetencer går hånd i hånd med trivsel og demokratisk dannelse, hvilket er centrale elementer i indsatsen.

Det betyder blandt andet, at mange af vores børn i børnehusene og skolerne kommer til at få job, der slet ikke findes i dag, og det stiller andre krav

til udviklingen af elevernes kompetencer.

Vi ønsker at udvikle Gladsaxe Kommunes skoler, så vores børn og unge kan klare sig godt og trives i et samfund, der vil se helt anderledes ud, stiller andre krav og giver helt andre muligheder, end samfundet i dag. Derfor skal skolernes læringsmiljøer have et vitalt løft, så vi kan klæde børnene på til fremtiden.

Udviklingsindsatsen blev skudt i gang i august 2016, hvorefter der fulgte en proces med kortlægning af behov, ideer blev indsamlet og konkrete forslag udarbejdet i tæt samarbejde mellem repræsentanter fra skoler, institutioner, Børne- og Kulturforvaltningen, faglige organisationer, forældre, elever og byrådspolitikere.

Resultatet blev en række strategiske pejlemærker for udviklingen af fremtidens skole i Gladsaxe.

Pejlemærkerne for Fremtidens Skole er:

1. Børn og unge lærer fremtidens kompetencer
  2. Læringsmiljøerne skabes i fællesskab og er fleksible
  3. Digitale læringsmiljøer understøtter læring og digital dannelse
  4. Faglig udvikling og samarbejde mellem pædagogiske medarbejdere i praksis
  5. Bedre anvendelse af skolens faciliteter
  6. Skolerne samarbejder i og med lokalområdet
  7. Mangfoldige læringsmiljøer i faglig balance
  8. Praksisforsøg som arena for udvikling af skolerne

Læs mere om Fremtidens Skole her
(link tilhttps://gladsaxe.dk/fremtidens-skole/hvad-goer-vi/temahaefter-om-fremti…)