Hvad er "Torsdagsholdet på en onsdag"?
"Torsdagsholdet på en onsdag" er et tværfagligt undervisningsforløb for elever i 4.-8. klasse, som har kørt i flere år. Forløbet ledes af lærere fra forskellige årgange og med forskellige kompetencer, ofte i samarbejde med gæstelærere med specialviden – fx inden for teknologi. Eleverne arbejder både på skolen og på ture ud af huset med relevant indhold. Fokus er på projekter, teknologi og interessebaseret læring.
Hvorfor har vi "Torsdagsholdet på en onsdag" på skolen?
Formålet er at fremme medbestemmelse, glæde og tillid i undervisningen. Eleverne får stor indflydelse på, hvad de arbejder med, og undervisningen tilpasses deres interesser og idéer. Lærerne fungerer som sparringspartnere og inspiratorer, mens undervisningen bygger på kreative, eksperimenterende og legende tilgange – inspireret af teorier om bl.a. iterativ læring, motivation og deliberate play.
Hvilken effekt har "Torsdagsholdet på en onsdag"?
Eleverne oplever øget motivation og faglig nysgerrighed, fordi de arbejder med emner, de selv har valgt. De styrker både deres teknologiforståelse, samarbejdsevner og kreativitet – og lærer gennem konkrete, funktionelle opgaver. Forløbet understøtter udviklingen af selvstændige, refleksive elever, der tør eksperimentere og tage ansvar for egen læring.
